Reforma Curriculară 2019

În 2019 a fost revăzut / modernizat curriculum la disciplinele de studiu, inclusiv și cel la FIZICĂ. Dincolo de unele aspecte vulnerabile ale documentului final, acesta a devenit un pic mai simplu (pe alocuri simplist), s-au indicat finalitățile la fiecare capitol, dar și unele informații vitale au migrat în ghidul de implementare. Linkul de unde puteți descărca toate documentele este: https://sites.google.com/site/formareacadrelordidactice/ . Este important de remarcat că, conform ordinului 919 din 19 07 2019 reforma la fizică afectează clasele a 6 și a 10. (Deși la alte clase implementarea ar afecta puțin sau deloc conținuturile…)

Unele aspecte care mă intrigă sunt:

Plasarea unor teme în subsolul curricular – așa numita extensie – care, de cele mai multe ori pur și simplu se va ignora. Tare vreau să văd cum arată comunitatea elevilor și părinților care vin la profesor și îl roagă să se mai predea subiectul “Ciocnirea perfect elastică” la clasa a X, adică să solicite teme în plus, evaluare mai complicată, note eventual mai mici – complicații inutile… Sau ecuația bilanțului termic la a 8-a…

Dacă profesorul va avea inteligența să nu sufle vreo vorbă despre opțiunea de selectare și va preda extensiile – ok, dacă se va scoate la discuții necesitate predării – aproape sigur nu va putea preda.

Evaluări la clasa a 6 sunt cam multe pentru 1 oră pe săptămână.

Numărul de lucrări de laborator sunt cam necorelate cu numărul de ore săptămânale. În clasa a 10 cu 3 ore săptămânale avem 8 lucrări de laborator, iar în clasa 12 cu 4 ore – 4 lucrări… În plus, nicio lucrare la astronomie. La fel este și în clasa a 9 – DOAR două lucrări și DOAR la Optică… La o clasă (a 7 îmi pare) lucrarea de laborator nr 5 nu este – o ignoram, sau o scriem noi?

Avem ușoare sentimente că sau diferite persoane au alcătuit curriculele la clasele de liceu, sau au obosit și autorii. Apropo de autori: Niciunde nu este specificat cine sunt autorii reformei curriculare – secret de stat, sau?.. Este clar că a fost un grup de lucru, este clar că a fost format printr-un ordin, dar era firesc să fie indicat în ghid măcar. Exact ca în gluma cu semnarea documentelor: Dacă ai spus, să nu scrii, dacă ai scris să nu semnezi, dacă ai semnat – suportă consecințele.

Încercarea (deloc simplă) de a face curriculum mai simplu și mai adaptat nevoilor (?), nivelurilor societății îmi amintește de o situație cu creionul: Un inginer a observat că rămâne de fiecare dată un capăt nefolosit creionului și a propus să se taie acest capăt din creionul nou, că oricum rămâne nefolosit…

Oricum, chiar cu cea mai gândita reformă, rolul esențial în formarea competenților și atingerea dezideratelor pedagogice le revine profesorilor, elevilor, părinților, dar și a modului de interacțiune dintre aceste componente.

Așa că, stimați colegi de suferință, Profesori de fizică, succes și inspirație pe drumul sinuos al cunoașterii! Să aveți un an 2019-2020 reușit!

al Dvs S.Cârlig

4 thoughts on “Reforma Curriculară 2019

  1. O situație deloc diferită se observă și în cadrul altor discipline. Astfel, conform destăinuirilor candide ale persoanelor implicate în “modificarea” aka simplificarea-pana-la-râsul-câinilor a programului școlar la disciplina chimie : programul și așa sterp și practic steril (cu certitudine), care în mod constant a fost simplificat din 2000 până în momentul prezent, a fost (din nou) redus cu estimativ 30% din teme. De altfel, nu cred ca ar afecta ceva, căci diluând cu apă o soluție care și așa constă doar din apușoară nu schimbă absolut nimic. Disciplina limba engleză, ca și restul, a fost supusă unor schimbări utopice.

  2. Din momentul in care va doare situatia, de ce n-ati depus dosarul si sa deveniti membru al grupului de lucru ??? Daca v-ati fi implicat in grupul de lucru, la sigur ca n-ati fi facut astfel de comentarii – ar fi comentat altii, cu alte argumente, cu alt grad de ironie.

  3. Tehnic vorbind, nu am putut fi membru a încă unui grup de lucru. În privința comentariilor mele, sau eventuale ale altora – care-i problema? Dacă în careva dintre neclaritațile analizate nu am dreptate – hai sa discutam. Dar se pare că și în varianta finală a curriculumului la Liceu sau Gimnaziu (https://mecc.gov.md/ro/content/invatamint-general?fbclid=IwAR1q4WT5TqhV_k2hCe4tawHqQ2bWpHFK8atKmbBH3LgdFD82Bh9e6KvgLzg) carențele au rămas. Nu mai vorbesc despre schimbarile operate după ce documentul (curricula) a fost pusă pentru discuții pe particip.gov. În primul rând, la fizică au comentat doar vreo doi, dintre care unul a fost subsemnatul, în al doilea rând, așa și a rămas – ca în tren… dacă membri grupului de lucru și-au asumat structura și conținutul curriculei înseamnă că asta este. Personal nu sunt pornit împotriva nimănui, vreau doar ca un consumator intermediar de document școlar să am un produs ceva mai calitativ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *